Østfold Historielag                       Hvaler Kulturvernforening

Kulturhistorisk Hvaler vandring lørdag 11. mai 2024

ØH arrangerer vårtur til Hvaler i samarbeid med Hvaler Kulturvernforening.

Gratis vandring, historisk omvisning på forskjellige steder på Hvaler.
Ta med niste og drikke til egen lunsj. VI OPPFORDRER ALLE TIL Å SAMKJØRE!

(Adresse Brottet, Dypedalsveien 21, 1684 Vesterøy (postadresse, museet ligger på Spjærøy), men p-plass er ca 300 m før museet).

OBS: Parkering er like etter svingen ned mot Kystmuseet, høyre side av veien. Vi setter opp et skilt der. Det blir ca 300 meter å gå ned til museet, så har vi en kort sti derfra og ned i Brottet.

Program:

Kl 11: Omvisning på Kystmuseet, i båtverkstedet og stenbruddet. Paul orienterer om hvalerskøyta «Arnt Otto» og stenindustriens historie på Hvaler.

Kl 13-14: Medbrakt matpakke nytes i sola, vi drar derfra litt før kl 14

Kl 14: Avreise til p-plassen ovenfor kirken (gratis parkering i tre timer). Hvis lite plass, er det også parkering rett ved kirken. Hvis tid, tar vi en liten tur langs (den digitale) kirkestien som Hvaler kulturvernforening har laget. (Gunn)

Kl 14:30: Omvisning i Hvaler kirke ved guide Ingrid Dean

Kl 15:15: Programmet slutt

Er været fint anbefaler vi å spasere en tur ned til havneområdet i Skjærhalden. Der er det flere restauranter om noen ønsker å spise der. Her er det lurt å bestille bord, det er mange besøkende på Hvaler i helger med pent vær.

Dit må vi gå, ca 1 km fra p-plassen. Det er mulig å kjøre ned og sette av personer, men helt umulig å parkere der.

Navn og tlf.nr til tre restauranter i havna:
Big Fish: 67 37 88 00

Første Reis: 91 91 77 33

Losen: 46 12 13 76

Påmelding:

Påmelding med navn, tlf.nr. sendes: Gunn Hedberg, Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

mob 90 52 44 49

Velkommen!

Hilsen Kari Stumberg Omholt, Østfold Historielag og Paul Henriksen, Hvaler Kultur