Askim Lokalhistoriske arkiv omfatter mange forskjellige samlinger

I hyllene i Klokkergården og i arkivet vi har fått i helsehuset finnes mange overaskelser. Mest kjent er kanskje fotosamlingene, men vi har rikelig med andre dokumenter også. Bare arkivet vi har overtatt etter Viking og Askim Gummivarefabrik er omtrent 18 hyllemeter. Samlingen med antikvariske bøker er minst like lang. Vi har som mål å digitalisere og gjøre søkbart så mye som mulig, men det betyr ikke at vi kan legge alt vi har ut på nettet. Vi har mange bøker digitalt søkbare i våre lokaler og vi hjelper gjerne med å finne fram ønsket stoff. Vi ber om forståelse for at vi ikke kan låne ut alt, men kopier kan som regel fikses og i noen tilfeller har vi materialet for salg.

Negativene fra fotograf Wiljugrein og Strøm.
Disse fotografene var aktive i Askim fra 1936 til ca 1960 og bildene er for det meste portretter og passfoto tatt i atelje. Det dreier seg om ca hundre esker og trolig i underkant av hundre tusen bilder. Vi har oversikt over navnene og i de fleste tilfeller når bildene er tatt, men har valgt å ikke legge den ut på nettet. Vi kan lett søke etter bestemte navn i denne samlingen.

Bilde og klipparkiv etter Østfoldposten
Her dreier det seg om flere samlinger. Noe er bilder som er brukt i avisen og er arkivert etter navn eller tema. Dessuten finnes alle bilder tatt av journalistene som negativer i permer. Det dreier seg om godt over hundre tusen bilder, ingen av dem er skannet. Vi har desverre liten oversikt over tema eller innhold.

Samtlige utgaver av Folkets Røst og Østfoldposten
I rullearkivet i helsehuset har vi alle utgaver av avisen fra begynnelsen på 1920-tallet til slutten på 1990-tallet. Formatet på avisene varierer, men alle er for store til våre skannere. Vi har derimot god erfaring med å avfotografere sidene og det er også mulig å gjøre dette søkbart.

Lokalhistoriske Filmer
Her finnes både lokale filmer som for eksempel forestillingene til Blanda Drops og andre filmer som viser gammelt håndverk eller har historisk interesse. Du finner oversikt over dem her.

Lokalhistoriske bøker og publikasjoner
Det er gitt ut en rekke bøker om Askim og historiske tema. De aller fleste av disse har vi i biblioteket vårt og de er tilgjengelig for besøkende, men kan ikke lånes ut eller tas ut av lokalene våre. Mange av disse bøkene eller dokumentene er skannet og søkbare på vårt interne nettverk. Det er gjort på noen sekunder å finne et navn på denne måten. Oversikt over dem her.

Diverse dokumenter
Denne samlingen omfatter dokumenter av ymse slag. Det kan være kopi av avisartikler eller notater og små historier nedtegnet over ganske mange år. Innholdet spenner over mange tema. Her er en kortfattet oversikt.

Bildearkivet
Dette er hovedarkivet av bilder og omfatter rundt 15 000 bilder som er søkbare på motiv og innhold. Bildene spenner over et langt tidsrom fra ca 1870 til i dag. Bilder kan gjøres tilgjengelig på minnepinne, normalt mot en godtgjøring som avhenger av hvor mye redigering vi gjør på dem.